Menu

Φωτογραφική λέσχη Καστοριάς

Φωτογραφική λέσχη Καστοριάς

Το άρθρο βασίζεται στο βιβλίο του Παναγιώτη Κατερτζιάδη "ΒΑΣΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ"

Τα χημικά αυτά μπορεί πλέον να μην είναι διαθέσιμα στο εμπόριο αλλά παρατίθενται ως πληροφοριακό υλικό.

ΕΜΦΑΝΙΣΤΕΣ ΓΙΑ Α/Μ ΦΙΛΜ

Η κλίμακα Ph

Πριν προχωρήσουμε στη μελέτη αυτού του θέματος, θα εξηγήσουμε μία κλίμακα της Χημείας: την κλίμακα Ph (προφέρεται πεχα).
Η αλκαλικότητα και πόσο όξινο είναι κάθε χημικό διάλυμα φανερώνεται πάνω σ' αυτή την κλίμακα. Έτσι, το αποσταγμένο νερό έχει ΡΗ-7, με το 7 να είναι το ουδέτερο σημείο της κλίμακας, δηλαδή η τιμή ενός διαλύματος που δεν είναι ούτε όξινο, ούτε αλκαλικό. Οποιοδήποτε διάλυμα έχει ΡΗ μεγαλύτερο από 7 είναι σταδιακά περισσότερο αλκαλικό, ενώ αν έχει ΡΗ μικρότερο από 7 είναι όξινο. Τα χημικά που χρησιμοποιούνται στην α/μ επεξεργασία είναι είτε όξινα, είτε αλκαλικά.

Σύσταση των εμφανιστών

Πιο συγκεκριμένα: για να φτιαχτεί ένας εμφανιστής, διαλύεται μια ποσότητα στερεάς ουσίας μέσα σε κάποιο αλκαλικό περιβάλλον, διότι αυτές οι ουσίες (εμφανιστικοί παράγοντες) μπορούν να δράσουν μόνο όταν το υγρό περιβάλλον τους είναι αλκαλικό. Αντίθετα, τόσο το stop bath όσο και ο fiχer είναι όξινα διαλύματα, ώστε αφ' ενός να ανακόπτουν ακαριαία τη διαδικασία της εμφάνισης, αφ' ετέρου να παρέχεται το κατάλληλο περιβάλλον για τη δική τους δράση. Τα χαρακτηριστικά ενός εμφανιστή, λοιπόν, καθορίζονται από την αλκαλικότητά του και από τους εμφανιστικούς παράγοντες που περιέχει.
Αυτοί οι παράγοντες, μερικές φορές, αναφέρονται πάνω στη συσκευασία του εμφανιστή -και σίγουρα θα πρέπει να τους αναγνωρίσετε αν δείτε κάποια χημική συνταγή. Όσον αφορά την αλκαλικότητα, αυτή δεν μας ενδιαφέρει άμεσα, αλλά μπορείτε να τη μετρήσετε είτε μ' ένα ειδικό όργανο, που λέγεται πε-χάμετρο, είτε με κάποια από τις χάρτινες λωρίδες τεστ που διαθέτουν μερικές φωτογραφικές εταιρείες.
Όπως είπαμε στο κεφάλαιο για την ασπρόμαυρη επεξεργασία, κάθε εμφανιστής θα δώσει διαφορετική αίσθηση τονικότητας, οξύτητα, κόκκο, κοντράστ, όταν χρησιμοποιείται με το ίδιο φιλμ. Ας δούμε πρώτα ένα γενικό διαχωρισμό:

• Λεπτόκοκκοι εμφανιστές (Fine Grain Developers)
(Microdol -Χ  /  D -76  / Ultrafin  /  Promicrol  /  Acutol / Microphen)
Σκοπός ενός λεπτόκοκκου εμφανιστή είναι να ελαχιστοποιήσει την τάση του αργύρου να συγκεντρώνεται, κατά την εμφάνιση, σχηματίζοντας αρμαθιές κόκκων, που προκαλούν το φαινόμενο της κοκκίδωσης στην τελική εικόνα. Αναπτύχθηκαν αρχικά για τα μικρά φορμά, τα οποία είναι πιθανότερο να παρουσιάσουν απαράδεκτη κοκκίδωση αν μεγεθυνθούν αρκετά. Για να φτιαχτεί ένας λεπτόκοκκος εμφανιστής, μπορεί να υιοθετηθεί κάποια από τις εξής μεθόδους:

-Περιβάλλον χαμηλής αλκαλικότητας: ο κατασκευαστής μπορεί να χρησιμοποιήσει κάποια ουσία χαμηλής αλκαλικότητας, όπως είναι το borax (ΡΗ:9) Κλασικό παράδειγμα αυτής της εφαρμογής είναι ο 0-76. Το αποτέλεσμα είναι λεπτότερος κόκκος με μικρή απώλεια της ονομαστικής ευαισθησίας του φιλμ. Εμφανιστές τέτοιου τύπου φτιάχνονται με μικρό κόστος και διατηρούνται πολύ καλά καθώς περνάει ο καιρός (τουλάχιστον τρεις μήνες). Έτσι εξηγείταιτο ότι παραμένουν δημοφιλείς μέσα στους σκοτεινούς θαλάμους εδώ και πολλές δεκαετίες, αν και δεν δίνουν τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα.

-Εμφανιστές με solvent: Λέγοντας soIvent εννοούμε κάποια ουσία που "διαλύει" τα μόρια μεταλλικού αργύρου (μερικώς, όχι εντελώς). Αυτό μειώνει το μέγεθος των κόκκων που σχηματίζονται και βελτιώνει την κοκκίδωση της τελικής εικόνας. Σαν solvent μπορούν να χρησιμοποιηθούν ο Μ ,Q. Borax,  sodium thiosulfate,  potasium thiocyanate.  Αυτοί οι εμφανιστές διαλύουν τον κόκκο του φιλμ, αλλά το τίμημα είναι σοβαρή απώλεια της αίσθησης οξύτητας (επειδή καταστρέφονται οι ακμές των επιμέρους περιοχών της εικόνας).


-Ειδικές χημικές συνταγές: Οι περισσότεροι λεπτόκοκκοι εμφανιστές φτιάχνονται από κάποιον κατασκευαστή, ο οποίος κρατάει κρυφή τη συνταγή τους. Κλασικό παράδειγμα είναι ο Microdol-X (Kodak). Σε τέτοιες περιπτώσεις είμαστε υποχρεωμένοι να δοκιμάσουμε οι ίδιοι τον εμφανιστή πριν σχηματίσουμε γνώμη. Η επεξεργασία σε λεπτόκοκκο εμφανιστή φαίνεται καταλληλότερη για φιλμ μικρής ή μέσης ονομαστικής ευαισθησίας,Στην πραγματικότητα, αρκετοί φωτογράφοι προτιμούν να επεξεργάζονται γρήγορα φιλμ σε τέτοιους εμφανιστές. Αυτή η πρακτική δίνει ασυνήθιστα, αλλά ενδιαφέροντα αποτελέσματα: έναν περίεργο συνδυασμό σχετικά μικρού κόκκου, καλής τονικότητας και χαμηλής οξύτητας.

•  Εμφανιστές Υψηλής Οξύτητας (High Acutance Developers)

(Rodinal / Neofin Βlue & Red / HC -110)
Ένας εμφανιστής υψηλής οξύτητας είναι φτιαγμένος έτσι ώστε να σχηματίζει το είδωλο κοντά στην επιφάνεια του φιλμ. Παράλληλα, δεν επεμβαίνει καθόλου στη φυσική πορεία σχηματισμού των κόκκων του αργύρου. Το αποτέλεσμα που έχουμε είναι συνήθως ικανοποιητικό. Βεβαίως, ο κόκκος του φιλμ είναι πάντα ανάλογος με την ονομαστική του ευαισθησία (αφού δεν έχει γίνει καμία προσπάθεια να τον αλλοιώσουμε).
Χρησιμοποιώντας τέτοιους εμφανιστές δεν έχουμε καμία  απώλεια της ονομαστικής ευαισθησίας του φιλμ. Η τονικότητα που δίνουν διαφέρει αρκετά από περίπτωση σε περίπτωση, αλλά κυμαίνεται γενικά σε πολύ καλά έως άριστα πλαίσια.

Mackie Lines
Η συμπεριφορά αυτών των εμφανιστών διαφοροποιείται ανάλογα με την αραίωσή τους. Μερικοί από αυτούς (πχ Rodinal) είναι πολύ δραστικοί. Μπορούν λοιπόν να αραιωθούν ακόμα και σε αναλογίες όπως 1+500.
Αν γίνει κάτι τέτοιο, σε συνδυασμό με ελάχιστη ανάδευση κατά την επεξεργασία, δημιουργείται το φαινόμενο εμφάνισης των Mackie Lίnes. Όπως μπορείτε να δείτε στο σχήμα, μία γραμμή Mackie είναι μία ελάχιστη προσθήκη πυκνότητας στις περιοχές όπου δύο διαφορετικές τονικότητες γειτονεύουν στο αρνητικό. Στην τελική φωτογραφία, αυτό το φαινόμενο δίνει μία επιπλέον αίσθηση οξύτητας, ιδιαιτέρως χρήσιμη στα μικρά φορμά. Σε εμφανιστή υψηλής οξύτητας μπορούμε να επεξεργαστούμε φιλμ οποιασδήποτε ονομαστικής ευαισθησίας. Το φιλμ θα αποδώσει τον αναμενόμενο κόκκο και την οξύτητά του στο μάξιμουμ, ανάλογα με τις προδιαγραφές του κατασκευαστή του.
Όσον αφορά τα χαρακτηριστικά συντήρησης αυτών των χημικών, δεν υπάρχουν και πολλά να πούμε, αφού συνήθως χρησιμοποιούνται σαν one shot developers.


Λιθογραφικοί εμφανιστές (Lith Developers)
(Kodalith RT Developer / Kodak Fine Line Developer)
Αυτοί είναι κατάλληλοι μόνο για την επεξεργασία λιθογραφικών φιλμ, όπως το Kodalith της Kodak. Πρόκειται για εξαιρετικά αλκαλικά χημικά, που οξειδώνονται πολύ γρήγορα από τη στιγμή που θα αναμειχθούν σε διάλυμα εργασίας. Γι' αυτόν το λόγο πωλούνται σε δύο συσκευασίες, καθεμία από τις οποίες διαλύεται σε νερό, για να δώσει έναν όγκο χημικού. Κανένα από τα δύο χημικά που προκύπτουν δεν είναι εμφανιστής, έτσι, σ' αυτή τη μορφή, συντηρούνται άριστα για πολύ καιρό.
Για να φτιάξουμε διάλυμα εργασίας, αναμειγνύουμε ίσες ποσότητες από τα δύο αποθηκευμένα  χημικά. Μετά τη χρήση, το πετάμε.
Το καλό όταν χρησιμοποιούμε τέτοιους εμφανιστές είναι ότι μπορούμε να δούμε άμεσα τα αποτελέσματά τους, διότι τα λιθογραφικά υλικά που μπορούν να εμφανίσουν είναι αναίσθητα στο κόκκινο φως του σκοτεινού θαλάμου. Αυτή η ευχέρεια καθιστά τα λιθογραφικά υλικά (και τα χημικά τους) ενδιαφέρον πεδίο για την εφαρμογή πειραματισμών. Σε καμία περίπτωση δεν χρησιμοποιούμε έναν τέτοιο εμφανιστή για την εμφάνιση τονικού υλικού.

Το ''πουσάρισμα''

Εμφανιστές για pushing
(Acuspeed)
Θα βρείτε στην αγορά έναν ή δύο εμφανιστές θεωρητικά κατάλληλους για pushing. Pushing (ή "πουσάρισμα") είναι η αυθαίρετη υπερεκτίμηση της πραγματικής ευαισθησίας μιας εμουλσιόν, η επόμενη υποφώτισή της και, τελικά, η υπερεμφάνισή της. Θεωρητικά, αυτή η διαδικασία μας επιτρέπει να τραβήξουμε ένα φιλμ (πχ 400 ASA) σε διαφορετική ευαισθησία (πχ 800 ASA).
Έχουμε όμως ήδη εξηγήσει ότι τόσο η ονομαστική, όσο και η πραγματική ευαισθησία ενός φιλμ είναι μεγέθη αυστηρώς καθορισμένα, είτε από τον κατασκευαστή, είτε από τους περιορισμούς του εξοπλισμού μας. Οπότε, τι πραγματικά κάνουμε όταν πουσάρουμε ένα φιλμ; Η απάντηση είναι απλή: τίποτα. Τουλάχιστον, τίποτα αξιόλογο.
Η υποφώτιση του φιλμ εξαφανίζει τις λεπτομέρειες από τις σκιερές περιοχές του θέματος (από την περιοχή, δηλαδή, που είναι ιδιαζόντως σημαντική για την τελική τονικότητα). Παράλληλα, η αναγκαία υπερεμφάνιση ανεβάζει αφύσικα το κοντράστ, δημιουργώντας πολλά προβλήματα κατά την εκτύπωση .Το "πουσάρισμα" ξεκίνησε σαν ανάγκη στους φωτορεπόρτερ, παλαιότερα, οι οποίοι ήταν αναγκασμένοι να φωτογραφίζουν κάτω από δυσμενέστατες φωτιστικές συνθήκες, με σχετικά αργές εμουλσιόν. Σήμερα διατίθενται στην αγορά φιλμ με ονομαστική ευαισθησία μεγαλύτερη από 1000 ASA. Έτσι το πουσάρισμα επιβιώνει σήμερα ως ερασιτεχνική μόδα, που συχνά αποπροσανατολίζει από το καλό αποτέλεσμα
Παρ' όλ' αυτά, αν κάποτε χρειαστεί να πουσάρετε, σκεφτείτε το δύο φορές. Οι εμφανιστές που θεωρούνται παγκοσμίως κατάλληλοι γι' αυτή τη διαδικασία είναι ελάχιστοι. Εκείνο που κάνουν είναι ότι αντισταθμίζουν, κατά κάποιον τρόπο, το αποτέλεσμα της υποέκθεσης στην εμφάνιση, δημιουργώντας περίσσια πυκνότητα στις υποτιθέμενες σκιερές περιοχές. Δυστυχώς, ποτέ δεν εισάγονταν κανονικά στη χώρα μας από τις αρμόδιες αντιπροσωπείες και είναι μάλλον απίθανο να συμβεί κάτι τέτοιο στις μέρες μας.


• Εμφανιστές ενός μπάνιου (Monobath Developers)
(Monotenal)
Ίσως φαίνεται περίεργο, αλλά μπορούμε να συνδυάσουμε εμφανιστικούς και στερεωτικούς παράγοντες σ' ένα χημικό διάλυμα, έτσι ώστε να κάνουμε την εμφάνιση και τη στερέωση σ' ένα μπάνιο. Κάτι τέτοιο απαιτεί βεβαίως μεγάλη προσοχή στην αναλογία με την οποία γίνεται ο συνδυασμός, έτσι τα χημικά αυτά πάντα υπήρχαν διαθέσιμα κυρίως σε συσκευασμένη μορφή. Εμείς δεν έχουμε δοκιμάσει ποτέ αυτή τη μέθοδο αλλά, ούτως ή άλλως, προορίζεται κατ' εξοχήν για εφαρμογές στις οποίες η ταχύτητα παίζει τον πρώτο ρόλο και όχι η ποιότητα.
Θα αναφέρουμε τώρα τη γνώμη μας για ορισμένους εμφανιστές που έχουμε δοκιμάσει.
Σε κάθε περίπτωση, ο αναφερόμενος εμφανιστής χρησιμοποιήθηκε σε τονικό φιλμ. Όπως και σε όλες τις παρόμοιες αναφορές που κάναμε, έτσι κι εδώ δεν πρέπει να θεωρηθεί ως οδηγός αγοράς: μάλλον μια προειδοποίηση για το τι μπορείτε να περιμένετε και τι όχι..

- (KODAK) Τ -ΜΑΧ DEVELOPER: Αυτός ο εμφανιστής παρουσιάστηκε στην αγορά την ίδια περίοδο με τα αντίστοιχα φιλμ για τα οποία είναι σχεδιασμένος. Πράγματι τα Τ-ΜΑΧ 100 & 400 & 3200 δίνουν πολύ σταθερά και ενδιαφέροντα αποτελέσματα μ' αυτό τον εμφανιστή. Εμείς, όμως, δεν μείναμε ιδιαιτέρως ικανοποιημένοι από την τονικότητα που δίνει αυτός ο συνδυασμός, η οποία υπολείπεται πολύ από αυτή που δίνουν τα Τ-ΜΑΧ με άλλους εμφανιστές.Παράλληλα είναι αρκετά ακριβός.

- (KODAK) HC-110: Αυτή η παλιά συνταγή ήταν μία από τις αγαπημένες του Αμερικανού φωτογράφου Ansel Adams, ο οποίος στο βιβλίο του "The Negative" δίνει έναν πλήρη πίνακα χρόνων για πολλά διαθέσιμα φιλμ και όλα τα εναλλακτικά πλάνα εμφάνισης. Ο εμφανιστής αυτός είναι υψηλής οξύτητας, αλλά μάλλον χοντρόκοκκος, πράγμα όχι καλό για μικρά φορμά. Το ότι η Kodak τον διαθέτει τόσα χρόνια στην αγορά προδίδει ορισμένα χαρακτηριστικά που αξίζει να τα γνωρίσει κανείς προσωπικά.

- (KODAK) D-76: Ο κλασικός εμφανιστής του μαθητή φωτογραφίας -αλλά και ορισμένων φανατικών επαγγελματιών. Δίνει πολύ καλή τονικότητα, αλλά όχι και τόσο καλή οξύτητα. Είναι όμως πολύ φθηνός και, κατ' επέκταση, κατάλληλος για εκπαιδευτικούς λόγους.

- (KODAK) MICRODOL-X: Υπάρχουν φωτογράφοι που ορκίζονται στην ποιότητα αυτού του λεπτόκοκκου εμφανιστή και, πραγματικά, αποδίδει πολύ ικανοποιητικά με φιλμ μέσης ή μικρής ευαισθησίας. Πάσχει μόνον από τους περιορισμούς από τους οποίους πάσχουν όλοι οι λεπτόκοκκοι εμφανιστές.

- (KODAK) TECHNIDOL & TECHNIDOL LC: Ο "επίσημος" εμφανιστής για το Technical Pan, από την ίδια εταιρεία που κατασκευάζει το φιλμ. Μειονεκτεί στο ότι προτείνει την ονομαστική ευαισθησία των 25 ASA, η οποία είναι ανεπαρκής για οποιαδήποτε χρήση έξω από το στούντιο, αλλά είναι το μοναδικό μειονέκτημα αυτού του συνδυασμού.

- (MAV & ΒΑΚΕΑ) PROMICROL: Άλλη περίπτωση πολύ καλού λεπτόκοκκου εμφανιστή, ο οποίος για πολύ καιρό δεν εισαγόταν κανονικά στη χώρα μας. Η συσκευασία του περιέχει το κατατοπιστικότερο φυλλάδιο οδηγιών που έχουμε δει ποτέ.

- (AGFA) RODINAL: Κλασική συνταγή. Η Agfa δεν τον έχει τροποποιήσει καθόλου από τότε που εμφανίστηκε για πρώτη φορά (πριν από τρεις περίπου δεκαετίες!!!). Εκπληκτική τονικότητα, άριστη οξύτητα, αλλά ο κόκκος μπορεί να ενοχλήσει από κάποια ονομαστική ευαισθησία και πάνω. Το φθηνό κόστος του συγκαταλέγεται στα πλεονεκτήματά του.

- (AGFA) RODINAL-S: Μία νεότερη εκδοχή του Rodinal. Επιτρέπει την επεξεργασία σε μικρότερους χρόνους. Είναι εξίσου καλός, αλλά δεν παρέχει και κανένα ουσιαστικό πλεονέκτημα.

- (ILFORD) ID-11: Πρόκειται για την ίδια συνταγή με τον D-76 (ακόμα δεν είναι σαφές ποιος το έκανε πρώτος).

- (ILFORD) MICROPHEN: Η Ilford προτείνει αυτό τον εμφανιστή για την επεξεργασία γρήγορων φιλμ, αν και υπάρχουν διαθέσιμες οδηγίες για όλη την γκάμα της. Είναι πολύ καλό προϊόν, σταθερός στην παράδοση που έχει η εταιρεία στο χώρο. Φωτογράφοι που τον χρησιμοποιούν εκτεταμένα δεν φαίνονται διατεθειμένοι να τον αλλάξουν.

- (ΤΕΤΕΝΑΙ) NEOFIN BLUE & RED: Η "μπλε" συσκευασία προορίζεται για την επεξεργασία φιλμ με αργή και μέση ευαισθησία, ενώ η "κόκκινη" για την επεξεργασία γρήγορων φιλμ. Ο Neofin είναι, κατά τη γνώμη μου, ο καλύτερος διαθέσιμος εμφανιστής. Ειδικά για τους χρήστες μικρών φορμά μπορεί να αποδειχτεί ιδεώδης. Δίνει άριστη τονικότητα, πολύ καλό έλεγχο του κοντράστ, την καλύτερη οξύτητα. Αποδίδει εξίσου καλά και με τα φιλμ νέας τεχνοτροπίας. (Τ-ΜΑΧ / Delta κ.τ.λ).  Όντας εμφανιστής υψηλής οξύτητας, δεν χαρίζεται καθόλου στον κόκκο και αυτό ίσως ενοχλήσει μερικούς. Άλλο μειονέκτημά του είναι η υψηλή του τιμή.

- (ΤΕΤΕΝΑΙ) NEOFIN DOKU: Η Tetenal προτείνει αυτό τον εμφανιστή ως εναλλακτική λύση για την εμφάνιση του Technical Pan της Kodak. Κρατώντας τα ίδια χαρακτηριστικά υψηλής ευκρίνειας (τα οποία φαίνεται να είναι εγγενή στο φιλμ), ο Doku επιτρέπει την επιλογή της ευαισθησίας των 50 ASA. Μ' αυτό τον τρόπο ανακηρύσσει το Technical Pan ως το βασιλιά των αργών φιλμ. Μοναδικό μειονέκτημα εδώ είναι μια συμπίεση της τονικότητας στις φωτεινές περιοχές, αλλά αυτό δεν γίνεται πάντα αντιληπτό και σίγουρα δεν έχει πάντοτε σημασία .

- (PATERSON) ACUTOL: Λεπτόκοκκος εμφανιστής της Paterson, εταιρείας με μεγάλη γκάμα προϊόντων σκοτεινού θαλάμου και φωτογραφικών χημικών. Είναι καλός εμφανιστής, αλλά όλα τα χημικά της Paterson εισάγονται ατάκτως στη χώρα μας. Περιέργως, υπάρχει τρόπος για να χρησιμοποιηθεί αυτός ο εμφανιστής σε συνδυασμό με το Technical Pan. Η ευαισθησία που παρέχεται είναι πολύ μικρή (κατάλληλη μόνο για συνθήκες στούντιο), αλλά η τονικότητα θα ανταμείψει και τον πιο απαιτητικό. Η φόρμουλα είναι η εξής: Technical Pan σε Acutol (12 ASA). Εμφάνιση: Acutol (20m Ι) + Νερό (280ml). Θερμοκρασία: 20˚ C. Χρόνος εμφάνισης: 15 λεπτά. Ανάδευση: Αναποδογύρισμα του τανκ κόθε 2 λεπτά.

ΧΗΜΙΚΕΣ ΣΥΝΤΑΓΕΣ

Η ορολογία των συνταγών αναφέρεται στα αγγλικά, όπως τη βρήκαμε στις αναφορές: αυτές οι ονομασίες των χημικών είναι διεθνείς και θα τις βρείτε συχνά στη συσκευασία διάφορων φωτογραφικών χημικών.
Παρ' όλ' αυτά, παραθέτουμε και την ελληνική μετάφραση αυτών των χημικών όρων, για όποιον τη χρειάζεται:


-Benzotriazole = Βενζοτριαζόλη
-Sodium Carbonate = Ανθρακικό Νάτριο
-Sodium Sulphite = Θειώδες Νάτριο
-Potassium Bromide = Βρωμιούχο Κάλιο
-Borax = Βόραξ
-Metol = Μετόλ

Δεν μπορούμε να υπογραμμίσουμε αρκετά την ανάγκη να χειρίζεστε όλα αυτά τα xnμικά με μεγάλη προσοχή. Θυμίζουμε ότι τα περισσότερα φωτογραφικά χημικά δεν είναι εύφλεκτα, αλλά κάθε προφύλαξη είναι απαραίτητη.
Οι συνταγές που δημοσιεύονται εδώ παρέχουν υλικό για μελέτη, όχι για πρακτική εφαρμογή. Αν επιθυμείτε να φτιάξετε τα δικά σας χημικά, συμβουλευτείτε κάποιον έμπειρο φωτογράφο ή κάποιο χημικό.

Α -ΕΜΦΑΝΙΣΤΕΣ ΓΙΑ ΦΙΛΜ

D-76 Γενικής Χρήσης Α/Μ Εμφανιστής για Φιλμ (Κυκλοφορεί ως συσκευασμένο χημικό από την ΚΟΟΑΚ με το ίδιο όνομα, και από την ILFORO με το όνομα ID-11.)


  • νερό (520 C):   750cc
  • Εlοn (metol):   2.0 grams
  • Sodium Sulfite:  100 grams
  • Hydroquinone:   5 grams
  • Borax (decahydrate):  2.0 grams
  • κρύο νερό μέχρι να συμπληρωθεί:  1 λίτρο

Οδηγίες για τη χρήση του D-76 (ID-11) θα βρείτε στη συσκευασία της Kodak,
καθώς και σε  διάφορα βιβλία και περιοδικά που έχουν κατά καιρούς δημοσιεύσει τροποποιήσεις αυτής της συνταγής.



ID -36 Metol-Hydroguinone Deνeloper Ένας εμφανιστής γενικής χρήσης, κατάλληλος για φιλμ και χαρτιά.
  • Metol: 3g
  • Sodium Su/phite (anhydr):  50g
  • Hydroquinone:   12.5g
  • Sodium Carbonate:  72g
  • Potassium Bromide: 0.75g
  • Νερό στους 500 C:   1 λίτρο.

*Για την εμφάνιση φιλμ, ένα μέρος εμφανιστή σε επτά μέρη νερό.
*Για την εμφάνιση φωτογραφιών, ένα μέρος εμφανιστή σε τρία μέρη νερό.


FX1 Eμφανιστής Υψηλής οξύτητας Κατάλληλος για φιλμ, προκαλεί
αύξηση της ονομαστικής ευαισθησίας κατά μισό στοπ.

  • Metol: 0.5g
  • Sodium Sy/phite (anhydr): 5g
  • Sodium Carbonate (anhydr): 2.5g
  • Potassium lodide (0.001% solution): 5mI
  • Νερό (500 C) 1 λίτρο
Αυτός ο εμφανιστής χρησιμοποιείται αδιάλυτος και τον πετάμε μετά τη χρήση.
Προτεινόμενος χρόνος εμφάνισης: 12 έως 14 λεπτά, στους 20˚ C.


ID-13 Hydroquinone-caustic deνeloper
Αυτός ο εμφανιστής προορίζεται για την επεξεργασία λιθογραφικών
υλικών σε λεκάνη. Όπως οι περισσότεροι λιθογραφικοί εμφανιστές, κι αυτός αποτελείται από δύο διαφορετικά διαλύματα. Τα διαλύματα Α & Β πρέπει να αναμιχθούν σε ίσες ποσότητες, για να χρησιμοποιήσουμετον εμφανιστή.

ΧΗΜΙΚΟ Α:
  • Hydroquinone: 25g
  • Potassium Metabisu/phite: 25g
  • Potassium Bromide: 25g
  • Νερό: 1 λίτρο

ΧΗΜΙΚΟ Β:
Potassium Hydroxide (caustic): 50g


ΜΜ 1 Monobath
Αυτή είναι μια τυπική περίπτωση χημικού, που επιτρέπει την επεξεργασία ενός α/μ φιλμ σ' ένα μόνο
μπάνιο. Κάθε φιλμ θα αντιδράσει διαφορετικά σ' αυτή την επεξεργασία.
Για να μειώσετε το κοντράστ, προσθέστε 5m/ καθαρό οξικό οξύ. Αν θέλετε να αυξήσετε το κοντράστ,
προσθέστε sodium hydroxide (2,5g). Σε μερικά φιλμ μπορεί να παρατηρηθεί μείωση της πραγματικής ευαισθησίας.

  • Sodium Su/phite: 50g
  • Phenidone: 4g
  • Hydroquinone: 12g
  • Sodium hydroxide: 4g
  • Sodium thiosu/phate: 110ml
  • Glutaraldehyde (25% solution): 8ml
  • Νερό: 1 λίτρο


Β -ΕΜΦΑΝΙΣΤΕΣ ΓΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΧΑΡΤΙ

ID-20 Metol / Hydroguinone

  • Metol: 3g
  • Sodium Su/phite (anhyd.): 50g
  • Hydroquinone: 12g
  • Sodium Carbonate (anhyd.): 60g
  • Potassium Bromide: 4g
  • Νερό: 1 λίτρο

Χρησιμοποιούμε από τον εμφανιστή, διαλύovτας ένα μέρος από τοπαραπάνω χημικό σε τρία μέρη νερό.


ID-163 Metol Hydroguinone

  • Metol: 2.2g
  • Sodium Su/phite (anhyd.): 75g
  • Hydroquinone: 17g
  • Sodium Carbonate (anhyd.): 65g
  • Potassium Bromide: 2.8g
  • Νερό: 1 λίτρο

Χρησιμοποιούμε αυτό τον εμφανιστή, διαλύovτας ένα μέρος από το παραπάνω χημικό σε τρία μέρη νερό.



-ΤΟΝΙΣΤΗΣ ΓΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΧΑΡΤΙ

Ferricyanide toner
Για μπλε τόνους σε ασπρόμαυρο χαρτί

  • Potassium Ferricyanide: 2g
  • Sυlphυric acid (conc.): 4ml
  • 1 λίτρο: Νερό

Σημ: Το οξύ πρέπει να προστεθεί σταγόνα-σταγόνα στο νερό.
Κάθε άλλος χειρισμός είναι πολύ επικίνδυνος.

Το άρθρο βασίζεται στο βιβλίο του Παναγιώτη Κατερτζιάδη "ΒΑΣΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ"

Τα χημικά αυτά μπορεί πλέον να μην είναι διαθέσιμα στο εμπόριο αλλά παρατίθενται ως πληροφοριακό υλικό.

Συγγραφή επιμέλεια Άκης Καραμάνος


0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

 
Top