Menu

Φωτογραφική λέσχη Καστοριάς

Φωτογραφική λέσχη Καστοριάς

Το άρθρο βασίζεται στο βιβλίο του Παναγιώτη Κατερτζιάδη "ΒΑΣΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ"

ΑΣΠΡΟΜΑΥΡΑ ΦΙΛΜ

Οι κυριότεροι κατασκευαστές α/μ φιλμ είναι. Η αμερικάνικη εταιρεία Kodak, η βρετανική εταιρεία Ilford και η γερμανική εταιρεία Agfa. Ακολουθεί ένας κατάλογος των φιλμ που διατίθενται για γενική φωτογραφική χρήση, καθώς και μία σύντομη εκτίμησή τους. Ο κατάλογος δεν συμπεριλαμβάνει σε καμία περίmωση όλα τα φιλμ κάθε εταιρείας.


KODAK

https://lh5.googleusercontent.com/-Y5DrrGu4Hbs/VJVwtawWg-I/AAAAAAAAAJ4/SbbltgR5JHI/s150/1.jpg https://lh4.googleusercontent.com/-kZSQRqgceOk/VJVwvNVuJZI/AAAAAAAAAIk/_FHZvo2NAo0/s150/2.jpghttps://lh6.googleusercontent.com/-eQQZCLaKYM0/VJVwvUTL3HI/AAAAAAAAAIw/TFZ7G2B3MLA/s150/3.jpg https://lh3.googleusercontent.com/-P0FPT3AsZGE/VJVwvmq_pFI/AAAAAAAAAJs/mx5zM9Qw-BM/s150/4.jpg https://lh3.googleusercontent.com/-HBv97av1jRY/VJVwv7w-fMI/AAAAAAAAAJo/Eu0BIaAMevk/s150/5.jpg https://lh3.googleusercontent.com/-gBA1RSZ53Lg/VJVwwRU8knI/AAAAAAAAAI8/0Sd5qOrK-d8/s150/6.jpg

Τ-ΜΑΧ-100 / Τ -ΜΑΧ-400: Αυτά τα δύο φιλμ αντικατέστησαν την παλαιότερη γκάμα της εταιρείας στο εύρος 32-400 ASA. Προς το παρόν, δεν διατίθενται φιλμ κάτω από 100 ASA. Αυτό, όμως, δεν φαίνεται να είναι πολύ σπουδαίο, αφού τα Τ-ΜΑΧ ενσωματώνουν την τεχνολογία T-GRAIN, η οποία είναι πατέντα της Kodak, και υποτίθεται ότι επιτρέπει να έχουμε αποτελέσματα που παλαιότερα δεν ήταν εφικτά σ' αυτές τις ευαισθησίες. Είναι δύσκολο να διαμορφώσει κανείς τελική γνώμη γι' αυτά τα δύο φιλμ, αφού η συμπεριφορά τους αλλάζει πολύ, ανάλογα με τον εμφανιστή που χρησιμοποιούμε. Η Kodak προτείνει επίσημα τον εμφανιστή Τ-ΜΑΧ, ο οποίος αναπτύχθηκε ειδικά γι' αυτές τις εμουλσιόν. Όπως συμβαίνει γενικά με τους λεπτόκοκκους εμφανιστές (βλ. σχετικό παράρτημα), έτσι και ο Τ-ΜΑΧ δίνει πολύ καλό κόκκο, και αυτό είναι πολύ καλό, ανεξάρτητα από το φορμά που χρησιμοποιούμε. Η οξύτητα όμως που προκύπτει ίσως δεν είναι αρκετά καλή για τους χρήστες των μικρών μηχανών. Άλλοι εμφανιστές της εταιρείας όπως ο HC-110, ή και άλλων εταιρειών, όπως ο Rodinal (Agfa) / Neofin Red (Τetenal) δίνουν πολύ καλύτερα αποτελέσματα σε γενική χρήση. Ο λόγος είναι ότι, με άλλους (βλ. παραδοσιακούς) εμφανιστές, τα Τ-ΜΑΧ συμπεριφέρονται περισσότερο σαν φιλμ παλαιότερης τεχνοτροπίας, οπότε δίνουν την αίσθηση που έδιναν αυτά τα φιλμ αλλά με καλύτερες προδιαγραφές σε όλα τα επιμέρους πεδία (κόκκος, αίσθηση οξύτητας, τονικότητα). Η φασματική ευαισθησία των Τ-ΜΑΧ είναι αρκετά ομαλή. Μελετώντας τις καμπύλες φασματικής ευαισθησίας, που έχει δημοσιεύσει η Kodak, βλέπουμε ότι υπάρχει μειωμένη ευαισθησία στην περιοχή από 650-700 νανόμετρα, δηλαδή στην κόκκινη ακτινοβολία. Αυτό δεν είναι πρόβλημα, αφού αυτή η απόδοση είναι τυπική στα παν-χρωματικά φιλμ. Κατά τ' άλλα, τα Τ-ΜΑΧ πλεονεκτούν στο ότι έχουν, αποδεδειγμένα, πολύ σταθερή πραγματική ευαισθησία, δίνουν μία χαρακτηριστική καμπύλη με πολύ μεγάλο ευθύγραμμο τμήμα και γενικά συγχωρούν λάθη από τη μεριά του φωτογράφου, δίνοντας σχεδόν πάντα ένα αρνητικό που μπορεί να τυπωθεί καλά.

Τ-ΜΑΧ-3200: Παρόμοιο με τα δύο προηγούμενα, αυτό το φιλμ δίνει την εκπληκτική δυνατότητα των 3200 ASA, αφαιρώντας ουσιαστικά την ανάγκη για ατέλειωτα πουσαρίσματα (κάτι πολύ κοινό παλαιότερα). Το αναφέρουμε σε μία ξεχωριστή κατηγορία, μόνο για να ενθαρρύνουμε τη χρήση του, όταν η ευαισθησία του είναι απαραίτητη και έχουμε το περιθώριο να παραβλέψουμε τον εμφανή κόκκο του και τη μέτρια τονικότητά του.

TRI-X-PAN: Το μόνο φιλμ παλαιότερης τεχνοτροπίας που διαθέτει ακόμα και σήμερα η Kodak, μια και η ποιότητα εικόνας που δίνει αυτός ο παλαίμαχος είναι, κατά τη γνώμη πολλών, αξεπέραστη. Βρίσκεται στην αγορά για δεκαετίες και έχει διαμορφώσει, σε μεγάλο βαθμό, το κοινό αισθητήριο για την τεχνική ποιότητα της α/μ εικόνας (τουλάχιστον για τους χρήστες 35mm). Εξακολουθεί να είναι ανταγωνιστικό, σε συγκριτικά τεστ, με φιλμ πολύ νεότερα. Υπάρχουν επίσης διάφορες αναφορές για TRI-X σε κάθε φωτογραφική έκδοση. Το μόνο κακό αυτού του διάσημου φιλμ είναι κάποια μικρή διακύμανση της πραγματικής του ευαισθησίας, από παρτίδα σε παρτίδα, αλλά αυτό έχει μόνο σχετική σημασία. Επίσης, δεν μπορούμε να ξέρουμε αν και πότε η Kodak θα αποφασίσει να το αποσύρει για πάντα από την αγορά. Εν κατακλείδι, ένα φιλμ που αξίζει να δοκιμάσετε τουλάχιστον μία φορά.

TECHNICAL ΡΑΝ: Πρόκειται για ένα φιλμ που συμπεριφέρεται πολύ διαφορετικά, ανάλογα με τον εμφανιστή. Με κανονικούς εμφανιστές, δίνει πολύ υψηλό (σχεδόν λιθογραφικό) κοντράστ. Αν όμως εμφανιστεί σε TECHNIDOL (Kodak) ή NEOFIN Dοkυ (Tetenal), το κοντράστ του πέφτει σ' ένα contrast index κατάλληλο για τονική φωτογραφία. Όταν χρησιμοποιηθεί με τον δεύτερο τρόπο, το Technical Pan δίνει την καλύτερη διακριτική ικανότητα που υπάρχει και ανύπαρκτο ουσιαστικά κόκκο. Χρησιμοποιώντας το με μηχανή 35mm, θα δούμε αποτελέσματα που δύσκολα ξεχωρίζουν από μεγαλύτερο φορμά. Όπως λέει και η Kodak, αυτή η φοβερή ποιότητα είναι δίκοπο μαχαίρι, αν δεν έχουμε εστιάσει καλά ή αν ο φακός μας είναι μέτριας ποιότητας. Επίσης, χρειάζεται πολλή προσοχή κατά τη φωτομέτρηση, αφού το φιλμ έχει μια ενοχλητική τάση να "μπουκώνει" τις λευκές τονικότητες. Να πούμε εδώ ότι, δυστυχώς, το Technical Pan έχει ονομαστική ευαισθησία 25 ASA και μπορούμε να το χρησιμοποιήσουμε μόνο στο στούντιο, ή σε μία πραγματικά ηλιόλουστη μέρα (εκτός αν αποφασίσουμε να βάλουμε σε χρήση εκείνο το φαινομενικά άχρηστο τρίποδο).


ILFORD

https://lh6.googleusercontent.com/-qU1STAcZhbQ/VJVwwqXajuI/AAAAAAAAAJM/8fFRbSuZCZ8/s150/7.jpg https://lh3.googleusercontent.com/-GRaitjXhXik/VJVwwyhqyjI/AAAAAAAAAJI/WAF8jWNAJZ8/s150/8.jpg https://lh6.googleusercontent.com/-NWV-sbiFb_o/VJVwxDAgRHI/AAAAAAAAAJY/8BWOwYGSSyg/s150/9.jpg https://lh6.googleusercontent.com/-8_abUBJ6kXo/VJVwtbFrEQI/AAAAAAAAAII/_Ih5ODPVpo0/s150/10.jpg

FP4 (PLUS) / ΗΡ5 (PLUS): Τα φιλμ αυτά συνεχίζουν την παράδοση των προκατόχων τους (χωρίς το PLUS), στα 100 και 400 ASA. Η Ilford έφτιαξε αυτά τα δύο φιλμ ανανεώνοντας την γκάμα της σχετικά πρόσφατα, καταλήγοντας σε κάποιο συγκερασμό ανάμεσα στην παλιά και στη νέα τεχνοτροπία. Έτσι, έχουμε δύο φιλμ που δίνουν άριστη τονικότητα, λίγο κόκκο και πολύ καλή οξύτητα. Μπορούν να χρησιμοποιηθούν με πολλούς εμφανιστές, δίνοντας ποιοτικά αποτελέσματα. H επιτυχία των υλικών της Ilford συνίσταται σε μια αίσθηση ισορροπίας που έχει ο φωτογράφος που τα δοκιμάζει. Δηλαδή, η βρετανική εταιρεία δεν αποπειράθηκε να φτιάξει μια τεράστια ποικιλία υλικών, αλλά μάλλον λίγα και καλά. Παρουσιάζουν επίσης ελάχιστες διακυμάνσεις από παρτίδα σε παρτίδα και φαίνεται να είναι ιδανικά τόσο για κάποιον που μαθαίνει φωτογραφία, όσο και για τον επαγγελματία που χρειάζεται σταθερότητα στην εργασία του.

DELTA100/400: Φιλμ νέας τεχνοτροπίας. Είναι καλά και μπορούν με προσεκτική χρήση, να δώσουν άριστα αποτελέσματα (όπως και τα περισσότερα νέα φιλμ). Η πραγματική τους ευαισθησία φαίνεται να παραμένει σταθερή από παρτίδα σε παρτίδα. Η τονικότητα που δίνουν αυτά τα φιλμ είναι πολύ καλή, αν και κάποιος πειραματισμός με διάφορους εμφανιστές είναι απαραίτητος, προκειμένου να καταλήξουμε στο αποτέλεσμα που μας ευχαριστεί περισσότερο.

ΧΡ2: Αυτό είναι ένα α/μ χρωμογενές φιλμ, δηλαδή ένα α/μ φιλμ που βασίζεται στην τεχνολογία κατασκευής των έγχρωμων υλικών. Εμφανίζεται με τη στάνταρ μέθοδο επεξεργασίας των έγχρωμων αρνητικών (C-41) και μπορείτε να το εμφανίσετε σε εργαστήριο εγχρώμων, ή με το ειδικό σετ χημικών που δίνει η Ilford (το οποίο όμως δεν συνιστάται, λόγω της υψηλής θερμοκρασίας που χρειάζονται τα χημικά). Το μεγάλο ατού του ΧΡ2 είναι ότι ενσωματώνει δύο εμουλσιόν με διαφορετικές ευαισθησίες. Μπορεί να εκτεθεί σε οποιαδήποτε ευαισθησία από 50 έως 800 ASA (στο ίδιο ΓΟΙΙ) και να δώσει πολύ καλά αποτελέσματα σε όλες τις εκθέσεις. Αν το τραβήξουμε σε ευαισθησία, κάτω από 250 ASA, δίνει πρωτοφανή οξύτητα (για τόσο γρήγορο φιλμ) και ελάχιστο κόκκο. Το μόνο του πρόβλημα είναι ότι, αφού η επεξεργασία είναι σταθερή, δεν υπάρχει δυνατότητα για τη ρύθμιση του κοντράστ, παρά μόνο κατά την εκτύπωση. Περισσότερο προσανατολισμένο σε αυστηρά επαγγελματικές εφαρμογές (ρεπορτάζ κ.τ.λ.), είναι ίσως ο προάγγελος μιας τεχνολογίας που θα αλλάξει τα φιλμ καθοριστικά στο μέλλον.


AGFA

https://lh3.googleusercontent.com/-WP2UYEOvORs/VJVwtSkAH0I/AAAAAAAAAIE/KLNlYFUk454/s150/11.jpg https://lh4.googleusercontent.com/-XhK1DPal2rM/VJVwtxyPb-I/AAAAAAAAAJ8/J7K1Hs2W77Q/s150/12.jpg https://lh4.googleusercontent.com/--bQLpL_EEuU/VJVwuPfKogI/AAAAAAAAAIY/q5GD5GaNiQQ/s150/13.jpg https://lh5.googleusercontent.com/-MfzYxApw1vs/VJVwuYbKvYI/AAAAAAAAAIU/3id6-KXPDVU/s150/14.jpg

Η πολύ σοβαρή γερμανική εταιρεία διαθέτει στην αγορά πληθώρα φωτογραφικών υλικών. Ανάμεσά στα φιλμ της εταιρείας είναι η σειρά AGFAPAN, δηλαδή α/μ φιλμ σε τρεις διαφορετικές ευαισθησίες (25, 100, 400 ASA). Τα φιλμ της ΑGFΑ είναι καταπληκτικά, αλλά δεν επιτρέπουν πολλά λάθη και αποδίδουν καλύτερα όταν τα επεξεργαστούμε με χημικά της AGFA. Υπάρχουν όμως φωτογράφοι που δεν θέλουν να τ' αλλάξουν με τίποτα, κι αυτό πιστοποιεί ότι όποιος κατακτήσει τα μυστικά τους ανταμείβεται. Ο κόκκος των τριών φιλμ είναι ακριβώς αυτό που περιμένει κανείς από φιλμ των αντίστοιχων ευαισθησιών. Το Agfapan 25 παραμένει ένα από τα πιο αργά, και συνάμα ένα από τα πιο ευκρινή τονικά φιλμ που μπορεί κανείς να βρει στην αγορά, και μία από τις καλύτερες προτάσεις σε αυτόν τον τομέα.

Άλλες εταιρείες (όπως η Fuji και η Forte) έχουν κατά καιρούς εισάγει διάφορα α/μ φιλμ στη χώρα μας, αν και όχι σε τακτική βάση.

Το άρθρο βασίζεται στο βιβλίο του Παναγιώτη Κατερτζιάδη "ΒΑΣΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ"

Τα κυριώτερα ασπρόμαυρα φιλμ (συνέχεια)
Αν και παρουσιάζεται μια στασιμότητα στην εξέλιξη και την παραγωγή (κάποια, ίσως έχουν σταματήσει να παράγονται) των φιλμ από τις εταιρείες, λόγο της επέλασης της ψηφιακή λαίλαπας, κάποια συνεχίζουν - σε πείσμα των καιρών - να παράγονται, να εξελίσσονται και να πωλούνται.
Παράδειγμα, τα παρακάτω (κάποια παλιά, και γνώριμα) α/μ φιλμ των εταιρειών που ακόμα είναι στα ράφια των καταστημάτων:

Agfa (APX-100, Agfapan APX 100, Agfapan APX 400, Scala 200 ASA),

Bergger (BRF-200 120, 200ASA με Kodak Super XX emulsion)

Forte (Fortepan 100, 200, 400)

Fotoimpex (ADOX KB25, ADOX KB50, ADOX KB100)

Fujifilm (Neopan 400, Neopan 400CN, Neopan 1600)

Ilford (FP4 Plus 125, HP5 Plus 400, Delta 100, Delta 400, SFX 200,  Pan 400, Pan-F Plus, Delta 3200, Delta 3200 PRO, XP2 , XP-2 Super 400)

Kodak (BW 400, BW400CN, Ektapan 100, HIE Infrared, Plus-X 125, Plus-X Pan 125)

Στην αγορά κυκλοφορούν αρκετά από τα ανάλογα χημικά επεξεργασίας των παραπάνω φιλμ, αλλά και παραδοσιακής εκτύπωσης σε σκοτεινό θάλαμο.

Ένα άλλο θετικό των καιρών είναι το ότι μπορεί κάποιος να αγοράσει πολύ καλά σώματα αναλογικών φωτογραφικών μηχανών σε απίστευτα χαμηλές τιμές από αγγελίες πώλησης μεταχειρισμένων. Μηχανές, που ήτανε απλησίαστες πριν μερικά χρόνια, τώρα χαρίζονται στη κυριολεξία. Το ίδιο συμβαίνει και με τους μεγεθυντήρες (πληροφορίες στο http://el.wikipedia.org/wiki/Μεγεθυντήρας) και τα υπόλοιπα εξαρτήματα.

Η λήψη και αποτύπωση φωτογραφιών με παραδοσιακούς-χημικούς τρόπους είναι ακόμα μια εφικτή επιλογή. Γιατί όχι λοιπόν.

Για τους λάτρεις της λήψης με φιλμ, παραθέτω παρακάτω μερικούς συνδέσμους προς ενδιαφέροντες ιστότοπους:

"Lomography"
-Link: http://www.lomography.com/

“Silver Line Lane”
Traditional Film Photography
-Link: http://limitedunlimited.nl/

“FILM Ferrania”
-Link: http://www.filmferrania.it/

"Photo right errors"
Ένα blog από τον Γιάννη Χρυσουλάκη με τεχνικά χαρακτηριστικά και πληροφορίες επεξεργασίας των ασπρόμαυρων φιλμ.
-Link: http://chrisoulakis.blogspot.com/

“FotoArt”
Η διαδικασία εμφάνισης του ασπρόμαυρου φιλμ.
-Link: http://www.fotoart.gr/texniki/emfanisi/index.htm

Συγγραφή επιμέλεια:  Γιώργος Βλάχου - Άκης Καραμάνος


0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

 
Top